Sunday, October 26, 2014

ZINC COMPLEX Membantu Menyembuhkan Luka Jahitan Bersalin

Pengalaman melahirkan anak adalah pengalaman yang terindah dalam hidup setiap ibu2. Setiap anak yang dilahirkan adalah tidak sama cara atau kaedah kelahirannya. Ada yang bersalin dengan cara yang sangat mudah dan ada yang sukar. Ianya juga bergantung kepada usia seseorang ibu. Saya masih ingat ketika mula2 nak melahirkan anak yang sulong, doktor bagi dua pilihan samada bersalin normal atau secara ceasarean. Pada hakikatnya, dalam hati ingin memilih kaedah ceasarean namun mak saya menghalangnya...katanya susah nak berpantang. Biasalaaa bak kata orang..orang tua2 lebih dulu makan garam daripada kita. Alhamdulillah ketiga-tiga anak saya lahirkan secara normal.



Ok, berbalik kepada tajuk entri saya pada hari ini, apabila kita bersalin secara normal atau secara ceasarean, ibu2 perlulah mengamalkan pemakanan yang sihat bagi menyembuhkan luka selepas bersalin. Jadi kenalah berpantang betul2...kalau tak...silap haribulan luka jahitan tersebut boleh terkena jangkitan kuman yang menyebabkan luka lambat sembuh dan bernanah. Sudah tentulah ia merupakan satu mimpi ngeri buat ibu2 yang melahirkan anak.





Antara punca luka jahitan bersalin lambat sembuh adalah :

  • Kawasan perineum (kemaluan) kurang bersih dan tidak kering
  • Baring atau duduk terlalu lama
  • Sembelit
  • Jangkitan kuman

 Zinc adalah sejenis logam yang kuantiti kecil sahaja diperlukan oleh manusia. Zinc merupakan mineral yang sudah menjadi kebiasaan di ambil oleh ibu berpantang untuk proses penyembuhan luka jahitan bersalin lebih baik. Zinc biasanya terdapat di dalam sesetengah makanan.

Tahukah anda tujuan segelintir ibu bersalin mengamalkan ikan haruan bagi mendapatkan nutrien zinc di dalamnya? Namun kelemahan ikan haruan adalah dari segi rasa yang kurang enak kerana ikan haruan antara ikan yang hanyir. Walaupun telah dijadikan pati, kehanyirannya masih tak dapat dibuang. Berikut adalah 12 jenis makanan yang kaya dengan Zinc.


sumber zink
 
Oleh itu apakah sumber zinc yang selamat yang boleh kita ambil? Ia amat penting kerana ibu berpantang perlu amat berhati-hati dalam bab pemakanan supaya tidak bisa atau memudaratkan pada luka jahitan bersalin. Anda boleh mendapatkan sumber zink dari daging, tiram dan kekacang tetapi perlu di ambil dengan kuantiti yang banyak. Pada masa yang sama ada sesetengahnya tidak boleh di ambil oleh ibu lepas bersalin .

Untuk menngatasi masalah tersebuat ibu2 berpantang anda juga bolehlah mengambil suplement Shaklee iaitu Zinc Complex. Antara sumber zinc terbaik adalah daripada Zinc Complex Shaklee. Ia amat penting kepada ibu berpantang dan mahu luka jahitan bersalin dengan cepat dan ia termasuk dalam Set Berpantang Shaklee. Ianya khusus untuk merawat luka dalaman atau luaran selepas bersalin. Luka jahitan akan cepat sembuh dengan pengambilan Zinc Complex. Jadi, ibu2 tidak lagi perlu risau untuk memaksa mengambil makanan yang mengandungi Zinc lagi.
zinc complex shaklee

Kadang2 risau jugak kalau luka lambat sembuh, nak bergerak pon susah. Kena berpantang betul2 sebab kalau tak berpantang, kesan bukan kita dapat rasa untuk sehari dua nie...nanti tak sampai umur 40 dah sakit2 badan dan lenguh2 urat...Jadi dapatkan set berpantang Shaklee sekarang..Konsultasi sebelum dan selepas penggunaan adalah PERCUMA.





"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"


 - Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 - Untuk sebarang pertanyaan/maklumat lanjut, sila hubungi:-
Nor Azimah binti Deraman
 SID: 1069185 
 012-3925240
  https://www.facebook.com/znzHealthcare
mia_idora2000@yahoo.com 

 COD AREA KOTA MARUDU, PITAS
Fully Design By izza sakura