Saturday, December 6, 2014

Cara Untuk Menghilangkan Parut Secara Tradisional Dan Moden

Assalamualaikum...dan salam ceria selalu...

Hari ini saya nak kongsikan sedikit info tentang cara untuk menghilangkan parut secara tradisoinal dan moden. Yerlaa bak kata orang, nak kenang perkara silam tengok pada kesan parut....hihihi..time kecil-kecil dulu...naik basikal ...pastu jatuh..so luka akibat jatuh basikal tu masih ada...tengok parut teringat manisnya saat waktu kecil-kecil dulu ...

Sebenarnya, parut ini ada banyak jenis. Ada parut akibat luka, parut jerawat, parut kesan gigitan serangga, parut akibat terkena bahan api, parut cacar atau kudis buta, parut akibat pembedahan dan sebagainya. Sebagai wanita, adalah menjadi igauan ngeri jika mempunyai parut kekal, lebih-lebih lagi di bahagian muka, kaki dan tangan. Jatuh saham uolls klau anak dara...hihihi...

Oklaaa, bila ada parut, mesti kita cari penyelesaian bagaimana nak hilangkan parut tersebut. Di sini saya senaraikan beberapa tips atau petua untuk menghilangkan parut untuk panduan bersama.

1. Kulit kayu manis & bedak sejuk
KULIT KAYU MANIS
BEDAK SEJUK
Sediakan 2 batang kayu manis dan segenggam bedak sejuk. Tumbuk kulit kayu manis hingga menjadi serbuk halus dan kemudian campur dengan bedak sejuk dan sedikit air. Lepas tu lumurkan pada tempat berparut. Lakukan sekerap yang mungkin, in shaa Allah lama kelamaan parut akan pudar.

2. Daun lidah buaya

LENDIR DAUN LIDAH BUAYA DIPICIT KELUAR
Ambil daun lidah buaya dan belah daun supaya lendirnya keluar. Sapukan lendir daun tersebut pada parut sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.

3. Asam jawa

BUAH ASAM JAWA
Ambil sedikit asam jawa, campur sedikit air dan ramas. Jangan terlalu cair. Sapukancampuran asam jawa ini pada tempat berparut kemudian tunggu sehingga ia kering. Seelok-eloknya dilakukan pada waktu malam sebelum tidur, in shaa Allah lama kelmaan parut akan beransur hilang.

4. Kulit pisang

KULIT PISANG
Sapukan lendir kulit pisang (bahagian dalam) pada bahagian berparut setap hari sehingga parut hilang.

5. Kacang hijau

KACANG HIJAU
KACANG HIJAU YANG TELAH DITUMBUK DAN DICAMPUR AIR DISAPUKAN KE KAWASAN BERPARUT
Ambil segenggam kacang hijau, tumbuk sehingga hancur menjadi serbuk (bedak) kemudian campur sedikit air. Sapukan pada bahagian yang berparut. Amalkan sekerap yang boleh.

6. Jagung muda

JAGUNG MUDA






Sediakan jagung muda, parut hingga lumat dan sapukan pada bekas parut setiap hari sehingga kesannya pudar.










7. Vitamin Shaklee
SUSTAINED RELEASED VITAMIN C SHAKLEE









  • VITAMIN C merupakan antioksidan yang membantu proses pembaikan tisu terutama bekas2 jerawat dan parut. Ia juga membantu penghasilan kolagen dalam badan yang boleh membantu menguatkan sel kulit
VITAMIN E COMPLEX SHAKLEE
  • VITAMIN E juga sejenis antioksidan yang membantu mengurangkan parut, meningkatkan ketahanan sel kulit dan mengelakkan tisu teroksida untuk menjadikan kulit lebih gebu
COLLAGEN POWDER SHAKLEE
  • COLLAGEN membantu mengecilkan liang2 pori yang kelihatan serta menghilangkan kedutan dan garis2 halus


Kredit



 - Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 - Untuk sebarang pertanyaan/maklumat lanjut, sila hubungi:-

 Nor Azimah binti Deraman 
SID: 1069185 
012-3925240
 https://www.facebook.com/znzHealthcare 
mia_idora2000@yahoo.com 

 COD AREA KOTA MARUDU, PITAS

 "INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"
Fully Design By izza sakura