Thursday, November 13, 2014

Tips Mengekalkan Mata Yang Cantik dan Bersinar


Assalaamualaikum dan salam sejahtera....
Hari ini saya nak berkongsi dengan anda semua tentang penjagaan mata. Sebenarnya saya masa zaman sekolah dulu mempunyai masalah rabun jauh. Rimas sebenarnya kalau pakai cermin mata. Banyak juga petua yang saya amalkan untuk mengurangkan masalah rabun mata. Mata merupakan antara daya penarik bagi seorang individu. Memiliki mata yang menawan dan cantik bersinar adalah impian semua orang, terutamanya kaum wanita.

Oleh itu, ramai yang sanggup berhabis wang ringgit demi mencapai tujuan ini. Namun begitu, terdapat juga cara yang mudah dan tidak menelan kos yang tinggi untuk memiliki mata menawan dan cantik bersinar.

Tips yang boleh diamalkan agar mata cantik bersinar:

  • Tidur secukupnya
Sekurang-kurangnya tidur antara 6 hingga 8 jam sehari. Kurang tidur boleh menyebabkan mata kelihatan lesu, tidak bermaya, sembap dan terbentuk lingkaran gelap disekeliling mata (eyebag).
  • Minum air kosong secukupnya.
Sekurang-kurangnya 8 gelas atau 1 liter air sehari. Air berfungsi sebagai pelarut, penyejuk, pelincir dan agen pengangkut nutrien ke seluruh badan. Kandungan air yang mencukupi boleh mencegah kulit dari menjadi kering dan cepat berkedut.
  • Bersihkan mata daripada solekan
Pastikan solekan pada mata dibersihkan sebelum tidur. Membersihkan kelopak mata daripada solekan perlu dilakukan dengan teknik yang betul. Ini bagi mengelakkan bahan kimia daripada meresap ke dalam mata.
  • Jaga pemakanan dan elakkan merokok
Amalkan makanan seimbang yang mengandungi sayur-sayuran dan buah-buahan. Sayuran berdaun hijau seperti bayam dan cekor manis mengandungi lutein yang baik untuk mata.
Sayur-sayuran dan buah-buahan berwarna kuning kemerahan seperti lobak, keledek dan tomato mengandungi banyak Vitamin A. Vitamin A dikenali sebagai Retinol membantu membina pigmen bagi penglihatan yang baik pada waktu malam. Vitamin A juga terdapat di dalam makanan seperti hati, keju, kuning telur dan mentega.
Manakala kandungan vitamin C yang terdapat pada sayur-sayuran dan buah-buahan dapat membantu pembentukan kolagen yang mampu menambah keanjalan kulit di sekeliling mata.
  • Lindungi mata dari sinaran matahari
Gunakan cermin mata anti ultraviolet (UV) sewaktu melakukan aktiviti luar. Terdedah kepada sinar UV yang berlebihan akan menyebabkan katarak dan dalam amaun yang tinggi, ia boleh merosakkan kornea, kanta dan selaput retina mata.

Cermin mata hitam yang baik dan berkualiti bukan sahaja mampu menghalang silau, tetapi berupaya untuk menyerap cahaya UV. Seeloknya elakkan daripada membeli cermin mata gelap yang murah di pasar-pasar malam atau tempat yang seumpamanya, kerana kebanyakan cermin mata ini tidak menapis cahaya UV, sekali gus mendedahkan mata pada pancaran sinar UV.
  • Senaman
Bersenam perlu diamalkan bagi menggalakkan kesihatan badan dan mata khususnya. Senaman ringan untuk mata dengan menggerakkan mata ke kanan ke kiri ke atas dan ke bawah dalam lima kitaran untuk satu minit bagi meredakan ketegangan di sekitar otot mata.
Ini amat berkesan sekiranya anda melakukan tugasan sepanjang hari di hadapan komputer. Senaman lain yang boleh diamalkan ialah menutup mata secara perlahan hingga tertutup sepenuhnya sebanyak sepuluh kali dapat mengelak mata terasa kering.
  • Secara tradisional
Petua yang boleh diamalkan ialah dengan meletakkan hirisan timun di atas kelopak mata. Hirisan timun yang sejuk dapat menghilangkan keletihan.Uncang teh yang sudah digunakan juga boleh digunakan bagi menggantikan timun.Selain itu, ketulan ais kecil boleh digunakan bagi menyegarkan mata yang mengantuk.
Timun dan uncang teh
  • Secara rohaniah.
Menjaga hati dengan menjaga pandangan kita. Hindarilah dari melihat perkara yang tidak elok dan maksiat. Sentiasa membaca ayat suci Al-Quran bagi mereka yang beragama Islam. Ayat Al-Quran adalah sebagai syifa' iaitu penyembuh kepada pelbagai jenis penyakit.
Walaubagimanapun, dalam dunia moden sekarang ini ramai orang Islam yang lupa dengan khasiat dan syifa' yang terkandung dalam ayat suci Al-Quran. Sebagai contoh ayat 22 dari Surah Qaf sesuai untuk menguatkan pandangan dan menghilangkan kerabunan mata.




Untuk Mendapatkan mata yang sihat, anda juga perlulah mengambil suplemen tambahan. Di sini saya cadangkan anda untuk mengambil Caratomax iaitu salah satu suplement produk Shaklee.

Caratomax Shaklee mengandungi 6 varieti karotena, diekstrak dari rangkaian sayuran dan buahan yang kaya dengan sifat anti-oksidant seperti rumpai laut, tomato, biji anggur, brokoli, marigold, epal, kentang, minyak sawit dan lain-lain. Bagi mengekalkan konsentrasi beta karotena di dalam darah seterusnya memelihara kesihatan penglihatan, kesihatan kulit dan mencegah kanser jika mengambil 5 - 9 hidangan sayuran dan buahan.



Ia mempertingkatkan masalah penglihatan seperti nyctalopia (rabun malam), rabun dekat, presbyopic, astigmatism, xerophthalmia (mata kering), kelesuan mata, glaucoma, katarak, floaters, eye bags dan gegelung hitam di mata.



Bagi yang ada masalah rabun atau nak kesihatan mata berada pada tahap optimum boleh cuba Caratomax Shaklee. Ianya semulajadi, selamat dan berkesan untuk diamalkan oleh sesiapa sahaja yang ingin mata sihat. 30 biji Caratomax Shaklee dengan harga RM 74.

Berminat? Hubungi saya untuk dapatkan panduan makan yang betul dan konsultasi percuma.

 - Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 - Untuk sebarang pertanyaan/maklumat lanjut, sila hubungi:-

 Nor Azimah binti Deraman 
SID: 1069185 
012-3925240
 https://www.facebook.com/znzHealthcare 
mia_idora2000@yahoo.com 

 COD AREA KOTA MARUDU, PITAS

 "INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"

21 comments:

  1. Thanks for sharing. Saya sendiri mengambil carotomax utk kurangkan rabun. Alhamdulillah dh botol ketiga, mula terasa beza. Bonus, kulit rasa lebih lembap dan kedut bawah mata atau cengkung makin kurang

    ReplyDelete
  2. Caratomax memang sangat saya suka sebab mata saya yang bermasalh. Rabun sejak sekolah. Jadi skrg saya konsisten ambik carotomax ni. Alhamdulillah..

    Bibir , kulit dan kuku akan menjadi pucat bila ibu mengandung mengalami masalah ini

    ReplyDelete
  3. Tq for sharing.nk try jgak nnti.xsedar diri lgi mata rabun mlm tpi egois.heheee

    Supplement Shaklee Bukan Ubat

    ReplyDelete
  4. teringin nak try la..bukan setakat untuk mata, nak cantik pun boleh amalkan Carotomax..

    ingin miliki zuriat sendiri

    ReplyDelete
  5. Pernah juga amalkan uncang teh letak kat mata... sekarang dah ada shahlee..lagi mudah

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah sy pun dah amalkan caratomax ni, mata tak cepat letih macam selalu dah klu mengadap lappy lama2 :D

    :: anmashealthcare.blogspot.com ::

    ReplyDelete
  7. Belum pernah cuba lagi.. InshaAllah ada rzeki lebih nanti order ye..Saya pun nak cantik.Nak mata bersinar.. Hehe



    khasiat bunga lawang

    ReplyDelete
  8. Mak sy dah cuba carotomax ni,alhamdulillah power dia x kuat sgt mcm dulu.

    ReplyDelete
  9. Nak makan 5 ke 9 hidangan sayuran dan buah-buahan ke nak telan sebiji carotomax setiap hari untuk memelihara kesihatan mata? Hehee..

    Jomm Sihat Dan Cantik -> TERSEKSA SEBAB BUASIR

    ReplyDelete
  10. saya pernah cuba uncang teh n timun.. tapi tak konsisten kan..
    kena jugak cuba caratomax ni.. power dah makin banyak lah.. huhu
    SELENIUM BOLEH MEMBANTU MENGELAKKAN LELAKI MANDUL

    ReplyDelete
  11. Timun memang baik untuk mata tapi tak pernah buat pun sebab malas...sekarang dah senang dah ada supplement untuk mata.

    ReplyDelete
  12. Sebab akak ni memang pakai kacamata jadi sejak dulu lagi kalau bercakap dengan seseorang suka pandang matanya. Mula puji dalam hati.. cantiknya mata dia.. hehe

    ReplyDelete
  13. Ada cara tradisional dan moden untuk menjaga mata agar sihat dan bersinar..bagi seorang sentiasa sibuk cara moden lebih senang..jom cuba Carotomax..

    Petua Kulit Kering Dan Menggelupas

    ReplyDelete
  14. suka letak timun atas mata.. rasa sejuk je mata, lepas tu rasa segar la mata ni.. nak cuba jugalah carotomax ni nanti, masalah rabun makin teruk je ni.. boleh dapat bonus kulit cantik pulak tu..

    ReplyDelete
  15. Saya rabun..blum cuba lagi carotomax ni..kena cuba ni..sbb dah dgr byk respon positif dr pengguna vitamin ni

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah sejak mengamalkan Carotomax tahap kerabunan saya semakin berkurang..

    ReplyDelete
  17. sy sukakan perubahan selepas ambil carotomax. selepas amalkan carotomax, degree rabun semakin kurang. memang terbaik. cuma sekarang terpaksa stop, sebab pregnant.

    tips hilangkan parut

    ReplyDelete

Fully Design By izza sakura