Thursday, November 6, 2014

Sayangi Jantung Anda Sebelum Ia Berhenti Berdegup



Serangan jantung adalah merupakan punca utama yang menyebabkan kematian terutamanya kepada lelaki. Ia sebenarnya memang berlaku dalam ahli keluarga saya sendiri, yang mana adik bongsu saya meninggal akibat penyakit jantung dalam usia 14 tahun. Memang satu dugaan hebat bagi kami sekeluarga kerana sebelum ini belum ada di kalangan ahli keluarga kami yang mempunyai masalah jantung. Namun kami terima dengan hati yang redha..

 Sebenarnya, setiap orang perlu mengetahui apakah faktor yang mendorong seseorang menghidap penyakit jantung. Ia mungkin dapat mengurangkan risiko daripada anda terdedah kepadanya. Mungkin selama ini apa yang anda amalkan di dalam kehidupan seharian tanpa disedari adalah  menjadi punca utama menghidap penyakit ini. Antara faktor yang menjadi punca penyakit jantung adalah…

(1) Kesesakan 

- Mungkin sebelum ini anda tidak tahu bahawa kesesakan adalah punca untuk seseorang menghidapi penyakit jantung. Ia menyumbang sebanyak 8% daripada orang yang menghidap penyakit ini. Sekiranya anda selalu terdedah kepada kesesakan, cuba mencari jalan untuk mengelakkannya.

(2) Senaman dilakukan secara mendadak

 - Senaman sememangnya adalah satu perkara yang baik untuk kesihatan. Tetapi, sekiranya ia dilakukan secara mendadak, ia akan meningkatkan risiko untuk anda menghidap penyakit jantung. Hasil daripada kajian juga menunjukkan bahawa senaman yang dilakukan secara mendadak menyumbang sebanyak 6% terhadap punca penyakit ini. Mungkin ia disebabkan ramai yang masih tidak tahu mengenainya. Lakukan senaman secara berperingkat.

(3) Pencemaran udara

 - Udara yang tercemar juga mampu menjadi punca untuk seseorang menghidap penyakit jantung. Walaupun ia adalah suatu perkara yang sukar untuk dikawal, tetapi anda boleh mencuba untuk mengelakkannya dengan mengurangkan aktiviti ke tempat-tempat yang pencemarannya agak tinggi seperti dibandar-bandar dan sebagainya.

(4) Emosi yang terganggu 

- Ketidakstabilan emosi seseorang juga boleh menjadi punca terhadap penyakit jantung. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa orang yang keadaan emosinya negatif menyumbang sebanyak lebih daripada 7% terhadap penyakit ini. Emosi yang tidak stabil akan meningkatkan kadar pengeluaran hormon adrenalin, kadar degupan jantung, dan kelekitan sel darah merah dan jika kesemunya digabungkan, ia akan menjadi punca penyakit jantung.

(5) Seks

 - Pasti agak mengejutkan anda mengapa seks turut menjadi faktor yang menyebabkan punca penyakit jantung. Risiko ini hanya akan dihadapi oleh seseorang yang jarang melakukan senaman. Ia kerana ketika seks, ia akan meningkatkan tekanan darah dan kadar degupan jantung. Sekiranya anda tidak mengamalkan senaman, kesan ini adalah sama seperti apabila anda melakukan senaman secara mendadak. 

 Radikal bebas boleh menyebabkan penyakit seperti sakit jantung, diabetes, strok, barah, darah tinggi dan sebagainya dan hampir kesemua penyakit yang tersenarai disebabkan radikal bebas.Baiklah, apa yang menyebabkan radikal bebas terjadi? faktor terjadi radikal bebas contoh, asap rokok, uv ray, pencemaran udara, pemakanan yang mempunyai pengawet kimia, dan sebagainya. Maksudnya kita tidak dapat elak radikal bebas. Setelah dikaji badan kita diserang lebih daripada 40,000 jenis radikal bebas setiap hari!!

Bagaimana Memelihara Jantung Yang Sihat?

 
Ramai yang tidak sedar tentang pengumpulan lemak di dalam salur darah. Ini kerana mereka tidak menyedari simptom tertentu. hanya secara tiba2 mereka mengalami masalah salur darah tersumbat. 

Omega 3 menurunkan paras trigliserida, kolesterol ‘jahat’ iaitu LDL dan menaikkan paras kolesterol ‘baik’ iaitu HDL. Kajian di barat menunjukkan ikan yang berlemak seperti ikan salmon, tuna, sardin, makerel dan trout mempunyai kandungan omega 3 amat tinggi. Secara teorinya saintis berpendapat, Omega 3 akan memperlahankan pemendapan kolesterol pada dinding saluran darah dan mengurangkan ‘inflamasi’ mikro di seluruh tubuh manusia. Oleh itu pemakanan ikan setiap hari amat digalakkan sebagai sebahagian cara pemakanan sihat yang boleh menurunkan paras kolesterol.

Lemak jahat yang berkumpul menyebabkan otot jantung rosak
 
Bukti kajian sains tentang ikan dan kesihatan jantung Banyak kajian menunjukkan kesan baik pemakanan ikan dengan kesihatan jantung. Dalam satu laporan diterbitkan dalam The American Journal of Clinical Nutrition pada 1997, pengkaji mendapati dengan pengambilan Omega 3 dengan makan ikan setiap hari menurunkan paras trigliserida darah sehingga 25%-30%.
Satu kajian di Amerika Syarikat yang dipanggil DART Study 2. (The Diet and Reinfarction Trial), mengkaji hubung kait antara pemakanan ikan yang kaya dengan Omega 3 dengan pencegahan serangan jantung untuk kali kedua. Hasil kajian ini mendapati terdapat penurunan sebanyak 29 peratus di dalam kadar kematian di kalangan pesakit yang makan ikan setiap hari.
Oleh kerana bukti saintifik semakin banyak dikumpulkan, maka FDA di Amerika Syarikat mengesahkan bahawa kesan Omega 3 (EPA dan DHA) mampu menurunkan risiko sakit jantung koronari. Ia juga membenarkan pengilang dan pengedar yang menghasilkan makanan dan suplemen mengiklankan bahawa produk yang mengandungi Omega 3 boleh mengurangkan risiko sakit jantung koronari dan menurunkan paras kolesterol darah.
Makanlah ikan setiap hari untuk kesihatan jantung dan menurunkan paras kolesterol darah. Semua jenis ikan mengandungi kandungan Omega 3 yang tinggi berbanding makanan lain. Jika anda tidak mahu makan ikan setiap hari, maka pengambilan suplemen Omega 3 juga membantu menurunkan paras kolesterol.
Jika anda memilih untuk makan ikan, cara masak juga mempengaruhinya paras kolesterol menurut pakar pemakanan. Jangan menggoreng ikan secara ‘gorengan dalam’ (deep fry) atau anda menggoreng dengan minyak ‘asid lemak trans’ yang boleh melawan kesan kebaikan Omega 3 menurunkan paras kolesterol.
Cara masakan yang terbaik adalah dengan cara memanggang, merebus, menggunakan ketuhar gelombang mikro dan stim. Jika memilih untuk menggoreng, maka gorenglah dengan miyak yang sedikit. Penggunaan minyak zaitun sebagai minyak masak juga amat membantu menurunkan paras kolesterol.

 Persatuan Jantung Amerika Syarikat (AHA) mencadangkan pengambilan satu gram EPA dan DHA setiap hari sekurang-kurangnya dengan makan ikan untuk mengurangkan risiko sakit jantung koronari.
Jika tidak suka ikan, anda boleh mengambil makanan lain yang kaya dengan Omega 3 seperti minyak flaxseed, minyak kanola, kacang walnut, telur diperkaya Omega 3 dan suplemen Omega 3 yang berada di pasaran. Salah satu suplemen semulajadi yang terbaik di pasaran adalah OMEGA GUARD SHAKLEE.


 Omega Guard Shaklee Penyelamat daripada Mati Muda Akibat Sakit Jantung

Omega Guard Membantu Atasi Sakit Jantung


OMEGA GUARD SHAKLEE

Omega Guard membantu merendahkan paras kolestrol tidak baik dan meningkatkan fungsi jantung, serta mengelakkan strok. Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.

Shaklee OmegaGuardTM merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. Satu hidangan Omega Guard menyediakan ...1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA.

Selain Omega, berikut adalah produk Shaklee yang dapat mengatasi penyakit jantung:
1. Phytocol-ST – Mencegah sakit jantung
2. CoQ Health – Menguatkan jantung
3. CoQ Health – Menguatkan jantung

 
SET KESIHATAN JANTUNG

 Jantung organ paling penting dalam badan kita. Umpama bateri bagi badan kita. Mati bateri maka putuslah hayat. Maka lindungilah jantung. Dan jika ibu bapa kita ada yang menghidap sakit jantung atau masalah berkaitan jantung, hadiahkan mereka Set Kesihatan Jantung ini. Bukan pilihan tapi itu adalah tanggungjawab kita untuk menjaga mereka seperti mana mereka menjaga kita dulu. Bertindak sebelum terlambat.
Rawatlah Sebelum Parah....

"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"

 - Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 - Untuk sebarang pertanyaan/maklumat lanjut, sila hubungi:-

 Nor Azimah binti Deraman 
SID: 1069185 
012-3925240
 https://www.facebook.com/znzHealthcare 
mia_idora2000@yahoo.com 

 COD AREA KOTA MARUDU, PITAS

23 comments:

  1. Jantung sihat organ lain pun akan sihat..sayangilah jantung kita..jaga pemakanan elakkan makanan berkolestrol tingi..

    Tips Sembelit Ketika Berpantang

    ReplyDelete
  2. Menakutkan jika di fikirkan tiba2 ia berhenti berdegup..

    Dalam Ostematrix Ada Matahari

    ReplyDelete
  3. sakit jantung pembunuh senyap...

    ReplyDelete
  4. betul tu..sakit jantung merupakan pembunuh senyap no 1..sama-samalah kita pelihara jantung kita sebelum ianya berhenti berdegup..menakutkan..

    Supplement vs Ubat: Pilihan di Tangan Anda!

    ReplyDelete
  5. Sayangi jantung kita ♡♡♡.. Jom join kempen Sihat Tanpa Ubat..

    ReplyDelete
  6. Omega Guard memang bagus untuk jantung. baik cepat cepat ambil Omega Guard sebab sekarang ni muda muda lagi dah ramai kena penyakit jantung.

    ReplyDelete
  7. cegah sebelum kena. jom amalkan omega guard

    ReplyDelete
  8. Jagalah kesihatan jantung anda dengan baik. Makanlah makanan yang sihat dan seimbang.
    Dilema Senggugut Bakal Pengantin

    ReplyDelete
  9. Jantung organ utama untuk teruskan hidup :)

    ReplyDelete
  10. kalaulah pesakit jantungtahu bagaimana omega membantu, mmg borong sakan dorang bulan ni..
    BERBALOI KE BELI OMEGA GUARD DARI SHAKLEE??

    ReplyDelete
  11. arapnya janganlah ada kalangan keluarga kita kena sakit ni, kalau ada pun mungkin boleh hadiahkan atau cadangkan pada mereka untuk cuba omega guard..

    ReplyDelete
  12. Takutnya baca tajuk entri... Jom sayangi jantung kita...

    Cawangan Shaklee Seluruh Malaysia

    ReplyDelete
  13. Pembunuh senyap yang semua orang takuti.. Ya Allah, moga Allah lindungi dari sakit seperti ini..

    Jemput baca sini>> Jana Pendapatan dengan Shaklee Bantu Tampung Beban Suami

    ReplyDelete
  14. silent killer! sangat takut, sanyangi jantung anda dengan vivix shaklee

    klik >> http://cahayaummurizqi.blogspot.com/search/label/Siapa%20yang%20memerlu

    ReplyDelete
  15. Sekarang ni penyakit jantung tak kenal usia. Sebab tu penting amalkan gaya hidup sihat.

    Tak cukup tidur sebab makan

    ReplyDelete
  16. Takut betul dengan penyakit jantung ni. Arwah nenek meninggal sebab serangan jantung mengejut.

    Jom Baca: Bahaya kalau HB rendah

    ReplyDelete
  17. Jgn biarkan penyakit jantung ini menyerang kita..cegah sebelum dapat...itu yg terbaik

    ReplyDelete

Fully Design By izza sakura