Wednesday, November 26, 2014

Petua Tambah Susu Badan

  Assalamualaikum..
Apa khabar mommies sekalian...kali ini saya ingin berkongsi tips untuk menambah susu badan. Pernahkah anda mengalami masalah susu merudum? Mesti mommies di luar sana stress bila susu kurang kan..jangan risau..sebenarnya itu adalah perkara normal bagi sesetengah ibu. Jadi jom kita baca bagaimana cara untuk mengatasi masalah ini...


TIPS SIMPLE KETIKA SUSU KURANG:

1. Hasil pam sikit (tenang saja, janji jaga waktu pam selang tidak lebih 3 jam. Insyaallah esok lusa production akan pulih semula)
2. Rangsang Let Down Reflex (yang ni, tunjang utama pancutan susu. Mummy mesti happy, makan minum mencukupi n badan sihat. Kadang2 susu banyak, tapi LDR pulak tak 'function'. Jadi, susu tu elok ja tersangkut dalam 'breast' tak mau keluar.)
3. Kerap 'direct feed'. (Ambil peluang nyusukan anak puas2 ketika bersama baby.)
4. Jangan terlalu memaksa diri untuk capai target hasil perahan susu. (relaks ja, Hasil pam tu, as a guide saja. Kalau tak larat buat power pumping malam2. Kerapkan direct feed ketika di rumah dan jangan sesekali SKIP waktu pam ketika berjauhan dengan bayi. Insyaallah keadaan akan pulih semula).

makanan sunnah


Antara makanan dan minuman yang boleh membantu pertambahan susu ibu:



Makanan
1. water chestnut/sengkuang cina
2. kobis
3. halba 
4. laici
5. longan
6. daikon/lobak putih
7. sawi
8. kailan
9. tenggiri
10. bayam
11. peria
12. jantung pisang
13. tembikai
14. lobak merah
15. Madu lebah asli
16. sayur pegaga atau ulam segar
17. pucuk manis
18. kurma
19. kucai +tauhu+tougeh
20. petola
21. kentang rebus
22. roti
23. biskut marrie
24. daun turi
25. ikan semua jenis ikan-ikan yu,ikan sardine, tuna, salmon
26. kacang buncis
27. cheese
28. planta

Minuman:


1. air masak
2. susu
3. soya
4. nestum
5. oat
6. horlick
7. milo
8. jus buah-buahan
9. jus betik
10. honeydew
11. rebusan buah pala
12. spirulina
13. air kelapa
14. rebusan air halba
15. jus kurma

Kurangkan atau elakkan:

1. Minum ais
2. Nescafe
3. Kerap skip pam susu
4. Stress
5. Makan ubatan sembarangan

NOTA KEJAYAAN PENYUSUAN: Setiap ibu, secara fisiologinya berbeza tahap penerimaan masing-masing kepada makanan atau minuman yang tersenarai di atas. Jadi, kita sendiri harus kenalpasti apa yang sesuai dengan kita.
Cuba setiap makanan dan minuman yang tersenarai. Yang mana memberi kesan kepada pertambahan susu, sila rekodkan. Dan jika boleh selang-selikan pemakanannya supaya sistem badan kita tidak menjadi statik kepada 'milk booster' tersebut.

Cadangan Suplemen Shaklee Untuk Ibu Menyusu

VITALEA
Untuk memastikan keperluan vitamin dan galian harian dipenuhi. Pada masa kini, pengambilan makanan seharian tidak dapat memenuhi keperluan zat dan vitamin yang diperlukan tubuh. Apa uniknya Vitalea Shaklee ini? Ianya mengandungi iron formula yang sangat penting bagi tubuh.

B-COMPLEX
Lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B termasuk asid folik yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus dan emosi lebih stabilVitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam.

VITAMIN C
Membantu meningkatkan sistem imunisasi badan dan meningkatkan kandungan antibodi dalam susu ibu. Meningkatkan kadar penyerapan zat besi dalam tubuh.

ALFALFA
Alfafa membantu meningkatkan imunisasi, mengandungi kalsium dan bagi ibu-ibu yang menyusu ia sangat membantu mempercepatkan penghasilan susu ibu.Meningkatkan khasiat dalam susu ibu kerana Alfalfa mempunyai 1001 khasiat . Turut membantu dalam memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih berlemak.

OSTEMATRIX/KALSIUM


Kalsium penting untuk bina darah, bina tulang, gigi dan saraf dalam tubuh manusia. Bagi ibu-ibu yang tidak menjaga dan mementingkan pengambilan kalsium dalam diet harian, maka kalsium untuk penghasilan susu ibu akan diserap dari simpanan tubuh ibu.
Jika kalsium ini tidak digantikan maka ibu akan mengalami risiko osteoporosis, sakit kaki dan belakang, mudah letih dan lesu. Sesetengah ibu akan mengalami kerunduman susu semasa haid, dan ini adalah kerana ibu kekurangan kalsium.

ESP – SOY PROTEIN ISOLATE POWDER
Komposisi vitamin utama dalam susu ibu ialah protein. Pembinaan hormon, enzim dan antibodi memerlukan protein. Protein juga diperlukan untuk membantu mengawal keseimbangan asid bes untuk mengangkut nutrien dan sumber tenaga. Pengambilan ESP dapat memekatkan susu ibu. Selain itu dapat membantu menahan rasa lapar kerana ibu menyusu akan kerap berasa lapar dan memberi tenaga berterusan.


 - Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 - Untuk sebarang pertanyaan/maklumat lanjut, sila hubungi:-

 Nor Azimah binti Deraman 
SID: 1069185 
012-3925240
 https://www.facebook.com/znzHealthcare 
mia_idora2000@yahoo.com 

 COD AREA KOTA MARUDU, PITAS

 "INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"
Fully Design By izza sakura