Wednesday, November 5, 2014

Cara Nak Dapatkan Stok Susu Badan Yang Banyak


Ibu yang menyusukan anak sangat bimbang dan risau jika mendapati susu mereka merudum. Jadi, para ibu tidak pasti makanan apakah yang patut di makan untuk menambah susu badan mereka. Alhamdulillah, saya telah berjaya menyusukan ketiga-tiga anak saya selama 2 tahun. 


Apa yang perlu saya makan semasa menyusu?

Anggap penyusuan badan sebagai motivasi berterusan untuk mengikuti diet yang sihat sepertimana yang anda ikuti semasa kehamilan. Fokus ke atas pengambilan bijiran penuh seperti nasi perang dan bijiran, buah-buahan dan sayur-sayuran segar dan makanan yang memberikan banyak protin, kalsium dan zat besi (dan seperti biasa, makanan ringan sekali-sekala adalah okay).

Pilih snek yang berkhasiat seperti yogurt, kekacang dan kekeras, telur dan sandwic yang diperbuat daripada roti gandum penuh. Adalah baik jika anda menghadkan pengambilan makanan bergoreng dan juga makanan yang disediakan dengan minyak sapi dan santan kelapa.

Dalam sesetengah komuniti, mungkin terdapat pantang terhadap sesetengah jenis makanan untuk bulan pertama atau 44 hari selepas kelahiran. Walau bagaimanapun, pakar-pakar tetap mengatakan bahawa anda tidak perlu menghadkan diet anda kecuali bayi anda menunjukkan tanda-tanda sensitif selepas menyusu.

Minum banyak air untuk mengekalkan bekalan susu anda

Pastikan anda minum banyak air – lapan sehingga 12 gelas air sehari adalah mencukupi. Untuk kepelbagaian, anda boleh pilih jus buah-buahan atau sayur-sayuran, air kurma merah, susu soya tiada gula dan minuman dadeh. Ini akan membantu badan anda untuk menghasilkan susu yang diperlukan oleh bayi anda.

Berjaga-jaga dengan apa yang anda makan dan minum

Sila beringat bahawa bahan seperti kafein, alkohol dan toksin lain boleh meresap ke susu badan anda, jadi anda perlu mengelak dari memakannya secara berlebihan. Nikotin dari rokok dan ubat juga boleh masuk ke dalam susu badan anda dan perlu dielakkan (doktor anda boleh menasihatkan anda mengenai kesesuaian ubat-ubat tertentu bagi rawatan).

Anda boleh mengetahui jika anak anda sensitif kepada sesuatu yang anda makan atau minum kerana dia akan menunjukkan ketidakselesaannya dengan menjadi resah selepas menyusu, menangis tidak boleh ditenangkan atau tidak lena tidur. Jika bayi anda alah kepada sesuatu yang anda makan, anda boleh lihat reaksi pada kulitnya (ruam atau gatal-gatal), dalam pernafasannya bunyi berdehit atau kesesakan), atau dalam najisnya (warna hijau atau bermukus). Hubungi pakar pediatrik anda untuk nasihat lanjut.

Sesetengah wanita tahu bahawa makanan berempah atau pedas akan memberi masalah kepada bayi mereka, jadi proses mencuba adalah panduan terbaik anda sebab makanan yang merangsang keadaan tidak selesa berbeza dari satu bayi ke bayi yang lain. Jika anda boleh makan ayam halia atau sayur kari pedas tanpa membawa masalah kepada bayi anda, makanlah. Sebagai satu peringatan kepada anda – beberapa punca kolik yang biasa ialah brokoli, kubis, bawang dan kubis Brussels.

Dapatkan zat besi yang banyak

Jika anda mengambil vitamin tambahan semasa anda hamil, anda tidak perlu mengambilnya lagi selepas kelahiran bayi anda. Walau bagaimanapun, anda mungkin memerlukan zat besi tambahan.

Ramai wanita telah menggurangkan simpanan zat besi mereka semasa tahun-tahun subur mereka. Tanyalah pakar obstetrik, doktor keluarga atau GP anda untuk mendapat nasihat.

Jika anda terus mengambil vitamin tambahan, ingatlah bahawa itu tidak boleh menggantikan habit pemakanan yang tidak baik. Berusahalah untuk mengambil diet yang seimbang dan pelbagai.

Bagaimana dengan diet semasa menyusu?

Kurangkan berat badan secara perlahan dengan menggabungkan diet sihat yang rendah lemak dengan senaman ringan. Penurunan berat badan yang cepat akan membahayakan bayi anda sebab mungkin ini membebaskan toksin - yang selalunya disimpan dalam lemak badan – ke dalam aliran darah, justeru meningkatkan jumlah pencemar yang akan masuk ke dalam susu badan anda.

Sebagai tambahan, penyusuan juga membantu membakar lemak yang terkumpul semasa kehamilan dan digunakan untuk menghasilkan susu. Seorang ibu yang menyusui membakar lebih banyak kalori daripada yang tidak menyusui. Ini bermakna wanita-wanita yang menyusui boleh turun berat setengah kilogram sebulan, hanya kerana penggunaan tenaga yang diperlukan untuk menghasilkan susu.


Adalah baik menunggu 10 bulan sehingga setahun untuk kembali kepada berat pra-kehamilan anda. Jika anda mahu mengurangkan sedikit pengambilan makanan anda, tunggu sehingga sekurang-kurangnya enam minggu selepas kelahiran bayi anda. Menghadkan pengambilan makanan anda pada minggu awal laktasi akan mengurangkan bekalan susu anda.-Sumber


Sebab itulah, para ibu kini berlumba-lumba untuk menyusukan anak kerana sedar susu ibu adalah yang paling terbaik buat anak. Namun, tidak semua ibu dapat menyusu anak semudah yang dijangka. Ramai yang mempunyai masalah low milk production (susu merudum).  

Buat ibu yang tercari-cari supplement untuk membantu meningkatkan pengeluaran susu (milk booster) anda boleh mencuba Set Penyusuan dari Shaklee.

SET PENYUSUAN SHAKLEE : ESP, VITA-C, Vitalea,Alfafa,Ostemetrix dan B-Complex
Set Bajet Menyusu: ESP dan Alfafa


1) ESP adalah sumber protein terbaik untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti susu ibu. Susu akan menjadi lebih pekat dan bayi akan merasa lebih cepat kenyang. Ada juga customer yang mengatakan payudara akan cepat penuh (engorge) setelah mengamalkan ESP sehingga susu terpaksa dipam walaupun baru selesai direct feeding. Ingat! Milk production memerlukan fat, water dan protein. Maka, ESP perlu ada dalam senarai milk booster supplement anda. Tips: Campurkan ESP bersama oatmeal sebagai sarapan atau snek in between meals. Ramai customer kami dari kalangan wanita bekerjaya memberikan testimonial, susu yang dipam akan lebih banyak dari biasa berbanding dengan pengambilan makanan lain ketika sarapan. Selain itu, anda juga boleh campurkan ESP dengan Mealshake Shaklee, khasiatnya akan bertambah-tambah kerana Mealshake Shaklee mengandungi banyak vitamin, mineral, serat, kalsium dan mempunyai perasa vanilla yang enak.

2) Vita-Lea pula selain melengkapkan kelengkapan vitamin dan mineral dalam tubuh ibu menyusu, ia juga mengandungi tambahan formula iron untuk mengekalkan penghasilan susu ibu. Tahukah anda kekurangan iron atau maternal anemia boleh menyebabkan penurunan milk supply? Jadi amat penting untuk memastikan kandungan iron dan nutrient lain dalam badan adalah mencukupi.


3) B-Complex dapat membantu menstabilkan hormon, mengurangkan tekanan dan memberikan tenaga supaya proses penyusuan anda tidak terjejas. Pengambilan vitamin B12 yang terdapat dalam B-Complex oleh ibu menyusu juga dikatakan mampu meningkatka perkembangan otak bayi.

4) Vita-C adalah water soluble di mana kombinasi antara 2 vitamin ini mampu meningkatkan penghasilan susu ibu up to a certain point. Selain itu, ciri-ciri antioksidan yang terdapat dalam Vita-C akan meningkatkan immunity system ibu, dan pada masa yang sama akan di-pass-kan kepada bayi yang menyusu melalui breastmilk. Jadi, bayi akan sukar jatuh sakit.

5) OsteMatrix amat diperlukan dalam diet harian untuk breast feeding/nursing mothers. Ini kerana bayi akan "menarik keluar" simpanan kalsium dari tubuh ibu untuk keperluannya ketika menyusu. Simpanan kalsium yang makin hilang akan menyebabkan masalah osteoporosis berlaku dengan lebih cepat di kalangan wanita.


6) Alfalfa - herbal supplement yang mampu meningkatkan penghasilan susu ibu (milk booster). Alfalfa tablet boleh dimakan begitu sahaja atau dipecahkan untuk dijadikan minuman herba. Tip: Campurkan tablet Alfalfa ke dalam teh halba untuk kesan peningkatan penghasilan susu ibu yang maksimum.

Peringatan, set ini hanyalah sebagai vitamin tambahan dalam usaha anda untuk meningkatkan penghasilan susu. Pastikan anda mengamalkan rutin wajib sebagai seorang breastfeeding mother seperti menambahkan kekerapan pam atau direct feeding, dan juga pengambilan air dan kalori yang mencukupi.

Renungkanlah:
"Wanita yang memberi susu kepada anaknya dari badannya(susu ibu) akan mendapat pahala dari setiap titik  susu yang diberikannya"

Jadi, dapatkan set penyusuan Shaklee sekarang. Hubungi saya untuk pembelian dan dapatkan konsultasi PERCUMA sebelum dan selepas pembelian SET MENYUSU.

 

"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM" 


 - Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. 

- Untuk sebarang pertanyaan/maklumat lanjut, sila hubungi:- 
 Nor Azimah binti Deraman 
SID: 1069185 
 012-3925240 
https://www.facebook.com/znzHealthcare
 emel: mia_idora2000@yahoo.com

 COD AREA KOTA MARUDU, PITAS

20 comments:

  1. Bila susu badan ba yak anak akan sihat dan ibu pun senang hati.

    ReplyDelete
  2. sekarang ni dah senang susu kurang cari supplement untuk banyakkan susu badan...set ibu menyusu terbaik dari shaklee.

    ReplyDelete
  3. Ramai ibu muda sekarang tak mahu menyusukan anak sebab takut Miss B tu tak cantik. Sebab itlah kita perlukan supplemen utk mantop kan semula Miss B kita tu...

    Jom baca sini >>> PETUA ATASI PERUT BUNCIT

    ReplyDelete
  4. Set penyusuan pilihan ramai. ..
    Selain banyakkan susu, ,bonusnya dpt kembali bentuk badan asal

    ReplyDelete
  5. Esp dan alfalfa teman terbaik para ibu.. memang terbaikk..
    CARA HILANGKAN BINTIK HITAM DI WAJAH

    ReplyDelete
  6. Untuk memberikan khasiat lebih pada si manja anda, bolehlah cuba set penyusuan di atas. Konsep demand and supply must be first priority ye..


    testimonial HEBAT omegaguard




    ReplyDelete
  7. Set penyusuan shaklee memang terbaik bagi ibu ibu yang breastfeed. Ingat jika nak susu sentiasa meriah kita perlu mengamalkan konsep demand dan supply..

    ReplyDelete
  8. Banyaknya khasiat set penyusuan shaklee..menyesal lambat kenal shaklee..In Shaa Allah ada rezki nanti xnak lepaskan peluang lagi

    ReplyDelete
  9. Siyesly, memang best amik set ni sebab time saya ulang alik study dlu, Alhamdulillah anak dapat rezeki susu dan stok susu yang banyak. And yes, demand and supply sangat penting. :)

    Jemput baca: Seronok Kan Kalau Suami Sokong Penyusuan Ibu

    ReplyDelete
  10. Seronok lau boleh buat stok susu yg byk...

    ninyfariza82.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. saya dulu pun hanya ambil basic je..tapi susu sangat meriah! sampaikan dapat buat banyak stok walaupun saya hanya suri rumah je =)

    ReplyDelete
  12. sejak amalkan supplement Shaklee, tidak risau lagi susu cepat kering

    ReplyDelete
  13. No wonder lah si adik skrg nie xnk lps2 cik B...penangan set penyusuan.tmbh pulak dgn omega...

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah kedua anak saya mendapat susu badan dari saya. Srjak mengamalkan set menunyusui shaklee,susu badan meriah dan sangat puas hati. Baby pun tak banyak meragam.

    ReplyDelete
  15. Saya guna set budget je, alhamdulillah.. ibu dan baby sama2 kenyang dan kulit pun gebu gebas..

    ReplyDelete
  16. Saya tidak ada pengalaman menyusu lagi. Tapi memang seronok tengok kawan-kawan kerja dulu pam susu. Memang berhajat sangat nak bagi anak sendiri susu badan sahaja. Shaklee terbaik

    Jom jelajah :

    ReplyDelete
  17. Yang penting kena apply konsep penyusuan yang betul dan pemakanan yang seimbang.

    info air ketuban yang mama perlu tahu


    ReplyDelete
  18. Supplement shaklee memang terbaik..saya dulu ambik esp dan alfalfa jer..alhamdulillah susu badan meriah,dapat pulak extra bonus badan slim.Kalah zaman bujang dulu..hehehe

    ReplyDelete
  19. sambil ambil supplement tambahan kena apply konsep penyusuan yang betul..barulah susu lebih meriah...

    ReplyDelete

Fully Design By izza sakura