Saturday, November 8, 2014

Awas!!Mengandung Tanpa Bayi


Adakah anda tahu setiap wanita sebenarnya mempunyai fibroid? Ya, kita semua ada fibroid. Yang bezanya adalah siapa yang mempunyai fibroid yang aktif, siapa yang tidak? Tahu ke kita? Kita tidak akan tahu yang fibroid kita aktif atau tak sehinggalah fibroid kita membesar dan membesar sehingga kita kelihatan seperti mengandung!!!

 Pernah dengar istilah 'busung'? Kadangkala wanita dikatakan mengalami busung disebabkan fibroidnya membesar dan membengkak. Jika anda kelihatan seperti mengandung, walhal anda tidak mengandung, maksudnya anda ada masalah besar. 

Fibroid adalah ketumbuhan yang tumbuh pada dinding rahim dan ianya bukan kanser dan tidaklah berbahaya sebenarnya. Mengikut statistik, antara 20 hingga 40 peratus dalam lingkungan umur 20 hingga 45 tahun mungkin berisiko diserang fibroid. Namun begitu, kaum perempuan yang berdepan dengan masalah atau komplikasi fibroid ini hanyalah sekitar 10 ke 20 peratus sahaja. 

 
Fibroid ini akan tumbuh dalam bentuk satu biji besar atau beberapa biji yang kecil dalam kuantiti yang banyak. Sehingga kini masih belum dapat dikesan sebab dan punca mengapa fibroid ini tumbuh



Bagaimana pula dgn cyst? Terukkah cyst ni? Cyst antara salah satu penyebab anda sukar mengandung kerana ada dalam setengah-setengah kes bila dibedah dan dikeluarkan cyst, ada janin yg terhimpit di dalam cyst. Walaupun cyst dibuang, ianya akan tumbuh kembali kerana cyst ini ada 'ibu'nya. Dalam pemeriksaan kesihatan yang dibuat, cyst banyak menyerang wanita yang berusia 23 tahun dan ke atas. Cyst mungkin ada pada wanita yang sudah berkahwin atau pun yang masih bujang. Oleh itu,jagalah kesihatan anda,buatlah pemeriksaan sekiranya anda merasa sesuatu yang kurang selesa.
 


Antara golongan wanita yang berisiko untuk menghadapi masalah fibroid adalah:-

  • Wanita yang masih belum mempunyai anak selalunya
  • Perempuan yang berkulit gelap.
  • Wanita yang didatangi haid pada peringkat usia yang lebih awal.
  • Wanita yang suka makan daging merah dan tak suk makan sayur dan buah-buahan.
  • Wanita yang mempunyai tabiat merokok dan mengambil minuman keras.
  • Wanita yang mempunyai keturunan yang bermasalah fibroid
  • Wanita yang mempunyai berat badan berlebihan atau obesiti. 

Ketidakseimbang Hormon Mempengaruhi Pertumbuhan Fibroid

Hormon estrogen yang tidak seimbang dalam tubuh mempengaruhi pertumbuhan fibroid. Hormon estrogen berlebihan ini akan mengakibatkan fibroid itu semakin membesar. Biasanya, ada 2 hormon yang menguasai kitaran period wanita iaitu estrogen dan progesteron.

Apabila seseorang diserang masalah ini, antara gejala yang boleh dikesan ialah darah haid yang berketul-ketul, diserang senggugut (period pain) yang teruk dan kerap buang air kecil akibat gangguan pada pundi kencing yang ditekan fibroid.

Masalah fibroid jika tidak dirawat dengan cepat boleh menyebabkan risiko seperti sakit pinggang, sembelit dan paling ditakuti adalah kemandulan. Seandainya, fibroid itu tumbuh terlalu besar hinggakan menekan saluran kencing dari ginjal ke pundi kencing akan mengakibatkan buah pinggang menjadi bengkak. Lebih malang lagi, ada kes yang sehinggakan rahim jatuh atau turun ke bawah.

Cara paling senang dan berkesan untuk mengesan masalah ketumbuhan ini adalah menggunakan mesin ultrasound oleh kerana fibroid jarang menunjukkan simptom yang diketahui untuk masalah ini. Sebaik-baiknya, kaum hawa dinasihatkan untuk membuat pemeriksaan pap smear dan ultra bunyi  secara berkala sama ada setahun sekali atau sekurang-kurangnya 2 tahun sekali supaya masalah ini dapat dikesan lebih-lebih lagi kepada golongan yang berisiko tadi. Namun, tidaklah semua fibroid itu boleh dikesan melalui mesin ultrabunyi. Bagi, kes biasa yang tak menunjukkan simptom ianya boleh dirawat dengan rawatan secara konservatif . 

Biasanya, masalah fibroid ini adalah masalah kecil dan tak bahaya. Cuma apabila pendarahan terlalu banyak, pesakit boleh diserang anemia. Selain itu, jika buah pinggang mula membengkak ianya adalah satu komplikasi yang bahaya.(Kredit)  

 Merawat Fibroid Secara Semulajadi


Mengapa ianya dikatakan cara semulajadi? Ini kerana supplemen Shaklee ini adalah berasaskan bahan semulajadi tanpa sebarang bahan kimia atau pengawet. Ianya juga bebas dadah, sentiasa selamat, mesra alam dan sentiasa berkesan. Penggunaan GLA Complex ialah sebagai contoh untuk menstabilkan hormon.
Sekiranya anda menghadapi masalah fibroid, anda boleh mengambil beberapa supplemen di bawah:-


GLA Shaklee bertindak pantas untuk menstabilkan hormon yang tidak seimbang. Hormon Estrogen dan progesteron akan dapat diseimbangkan. Selain itu, GLA atau nama penuhnya Gama Linolenik Asid berfungsi menstabilkan hormon di dalam badan kita. Boleh diambil oleh lelaki dan wanita. Ia sangat membantu terutama mereka yang mempunyai masalah jerawat, mereka yang punya masalahmenstrual (haid tidak teratur), monopause sindrom, darah tinggi dan kencing manis. Kelebihan vitamin GLA Shaklee ini ialah kerana ia mengandungi vitamin E yang asli.


SET VITAMIN SHAKLEE UNTUK MASALAH FIBROID DAN CYST

Anda juga disarankan untuk mengambil vitamin A,C dan E. Gabungan Vitamin A (Carotomax), Vitamin E dan Vitamin C  ini merupakan anti-oksidan yang sangat perlu untuk mengecutkan fibroid. 

Berikut adalah testimoni  customer yang mengamalkan GLA.




"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"

 - Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 - Untuk sebarang pertanyaan/maklumat lanjut, sila hubungi:-

 Nor Azimah binti Deraman 
SID: 1069185 
012-3925240
 https://www.facebook.com/znzHealthcare 
mia_idora2000@yahoo.com 

 COD AREA KOTA MARUDU, PITAS

14 comments:

  1. Risau nyer...jom jaga kesihatan dlmn kita dri skrg.

    ReplyDelete
  2. Jagalah kesihatan anda dengan baik..amalkan pemakanan yang sihat dan seimbang serta amalkan gaya hidupbyang sihat agar terhindar dari pelbagai penyakit yg menggerunkan.

    Udang Menyorok Dalam Taucho Buncis

    ReplyDelete
  3. Memang ngerikan jika ini berlaku.

    Jom singgah : Morning Sickness!!!

    ReplyDelete
  4. Mintak dijauhkan.. ladies, jom jaga kesihatan dalaman kita..

    ReplyDelete
  5. takutnya fibroid ni kan..bila dahmembesar takitnya pulak kalau pecah kat dalam...serius nak bayang..

    ReplyDelete
  6. ngerinya...memang menakutkan...jom kaum hawa semua jaga kesihatan kita dari sekarang.

    ReplyDelete
  7. takutnya wanita terlalu senang untuk dapat fibriod nie, untuk elakkannya berlaku penting bagi wanita untuk menjaga kesihatan dalaman. Mencegah lebih baik drpd merawat.

    ReplyDelete
  8. Cegah sebelum terlewat. ..

    http://peminatvitamin.blogspot.com/2014/11/kenapa-mesti-energizing-soy-protein.html?m=1

    ReplyDelete
  9. Bahay Benda ni. sekali kena, pemakanan harus di jaga sepanjang hayat...

    Syampu Untuk Rambut Gugur... Cegah Sebelum Parah!!

    ReplyDelete
  10. info yang sgt berguna..tq sharing dear!!

    ReplyDelete
  11. Seram baca statement mengandung tanpa bayi..tapi memang benar kerana sesetengahnya mengalami simptom seperti hamil.

    tips memilih tadika=0

    ReplyDelete
  12. ikhtiar sehabis boleh dan jangan mudah mengalah

    CANTIK LUAR & DALAM BEB



    ReplyDelete

Fully Design By izza sakura