Google+ Followers

Tuesday, November 18, 2014

Tips Atasi Masalah Berdengur

Assalamualaikum..dan salam sejahtera..

Macam mana tidur anda semua malam tadi...lena tak? Atau adakah tidur anda diganggu oleh bunyi-bunyi yang membuatkan tidur anda terganggu. Yer..salah satu penyebab utama kenapa kita sukar untuk tidur dengan lena ialah gangguan bunyi dengkuran.


Berdengkur adalah suara yang dihasilkan apabila seseorang bernafas (biasanya dihasilkan ketika menarik nafas) semasa mereka tidur. Hal ini menyebabkan getaran di lelangit lembut dan uvula (benda yang tergantung di bahagian belakang tekak).

Apabila seseorang mendengkur itu boleh jadi salah satu gangguan yang serius pada tubuh. Jadi, apa yang menyebabkan kita berdengku? 
 Ramai menganggap berdengkur merupakan perkara biasa. Ada yang berdengkur jika mereka betul-betul tidur nyenyak dan terdapat juga yang terus berdengkur walaupun baru terlelap hanya seketika.

Berdengkur adalah disebabkan oleh halangan di dalam saluran nasal berpunca daripada postur tidur yang tidak betul, pengumpulan lemak di sekitar muka dan leher serta berkemungkinan juga disebabkan oleh alahan.

Semasa sedang tidur, anda masih memerlukan pengaliran oksigen yang betul. Ini penting bagi mengurangkan kebarangkalian untuk berdengkur dan seterusnya mendapatkan rehat yang cukup setiap malam.

Tidur yang berkualiti dan betul-betul nyenyak boleh terganggu disebabkan oleh gangguan walaupun sedikit. Bagaimanapun, terdapat kaedah-kaedah atau cara semulajadi bagi menghentikan dengkuran.

1) Gunakan bantal yang lebih

Pastikan anda meletakkan kepala anda pada kedudukan yang lebih tinggi sedikit daripada badan ketika baring. Ini adalah untuk membuka saluran pernafasan anda dan mengelakkan saluran tekak daripada tersekat yang akan menyebabkan anda berdengkur.

2) Bahan pendingin
Sekiranya kesejukan atau kesesakan nafas yang menyebabkan anda berdengkur, anda boleh menggunakan bahan pendingin seperti (vicks) sebelum tidur. Ini adalah untuk mengeringkan rongga hidung dan meningkakan aliran udara pernafasan untuk mengurangkan berdengkur.

Anda juga dinasihakan untuk menyapukan vicks pada bahagian dada sebelum tidur untuk melancarkan pernafasan.

3) Nasal strips

Sekiranya masalah selesema atau batuk bukanlah menjadi masalah yang menyebabkan anda berdengkur, anda boleh menggunakan nasal strips. Ia berfungsi untuk membuka saluran hidung untuk menjadikannya kurang sempit dan ini dapat memberikan aliran udara yang lebih baik.

4) Tidur dalam keadaan mengereng

Posisi tidur dalam keadaan mengereng juga adalah salah satu cara untuk mengatasi masalah berdengkur. Apitkan bantal pada bahagian belakang dan depan badan untuk membuatkan anda tidak berasa selesa tidur telentang atau menerap.

Ini adalah salah satu cara mudah untuk memastikan anda sentiasa tidur dalam keadaan mengereng sehingga keesokan paginya.

5) Buat senaman otot-otot kerongkong dan rahang

Pernafasan akan menjadi lebih mudah jika anda mempastikan otot-otot leher, kerongkong dan rahang sentiasa dalam keadaan baik. Amalkan menarik nafas panjang bagi melapangkan laluan pernafasan anda dan ini mengurangkan risiko ia tersumbat semasa anda sedang tidur.

6) Berurut
Rehat yang secukupnya boleh mengendurkan otot-otot tubuh yang tegang dan membuatkan anda tidur dengan lebih nyenyak. Tetapi urutan dapat membantu mengurangkan ketegangan dan tekanan pada otot-otot utama yang mungkin menjadi penyebab kepada kesukaran untuk tidur nyenyak yang anda perlukan.

7) Mengurangkan bahan-bahan alahan yang terdapat dalam bilik tidur

Alahan boleh mencetuskan dan menjadi penyebab kepada dengkuran dan menimbulkan kesukaran untuk bernafas. Pastikan cadar dan selimut anda bersih daripada habuk dan hama. Sentiasa pasang alat penapis udara sepanjang siang dan malam bagi mendapatkan udara yang bersih dan segar.

8) Tidur menggunakan bantal peluk

Postur tidur yang selesa dan betul akan membuatkan tulang belakang anda berada pada kedudukan yang betul. Cara ini juga akan mengurangkan halangan pada saluran ke paru-paru dan nasal. Tidur mengiring dengan meletakkan bantal peluk membantu anda mengekalkan posisi tidur yang sihat.

9) Pastikan jika anda alah pada sesuatu jenis makanan

Ramai yang tidak menyedari jika mereka alah pada sesuatu jenis makanan kerana ini juga boleh menjadi punca kepada halangan pada kerongkong dan saluran nasal. Cuba pastikan jika anda ada alah pada sesuatu jenis makanan dan cuba kurangkan pengambilan makanan jenis tersebut perlahan-lahan.

10) Amalkan teknik menarik nafas dalam-dalam

Dengan mempastikan anda tahu bagaimana hendak bernafas dengan betul dapat membantu anda mendapatkan rehat yang cukup dengan sendiri anda dapat mengamalkan corak bernafas yang sihat pada setiap malam. Oleh kerana anda tidak dapat mengawal pernafasan semasa tidur, latihan pernafasan yang anda sering lakukan membantu anda bernafas dengan betul semasa tidur.

Meditasi dan pranayama merupakan latihan pernafasan yang bukan sahaja dapat membantu anda berhenti berdengkur tetapi anda akan berasa relaks dan lebih fokus.

11) Buat pemeriksaan tonsil

Satu daripada masalah atau halangan kerongkong ialah tonsil yang terlalu besar. Jika anda mempunyai situasi dengkur yang teruk, jumpa lah pakar dan buat pemeriksaan jika tonsil bengkak atau terlalu besar. Pembedahan boleh dilakukan bagi membuang tonsil tersebut agar anda tiada gangguan tidur lagi.

12) Kurangkan berat badan
Bagi mereka yang gemuk, sebaiknya turunkan berat badan kerana lemak yang terkumpul di sekitar kerongkong dapat dihindari. Cara ini bukan sahaja dapat membantu mengatasi masalah dengkuran tetapi anda akan dapat tidur nyenyak serta personaliti anda akan turut nampak lebih menarik dan memikat.


Antara Punca-punca Berdengkur ialah:

Gaya Hidup
Ternyata gaya hidup yang tidak sihat boleh menyebabkan kita berdengkur. Cuba periksa apakah gaya hidup kita sihat atau tidak dan ubahlah gaya hidup kita tersebut menjadi lebih baik.

Kelebihan Berat Badan
Berat badan yang berlebihan juga boleh menyebabkan gangguan tiroid sehingga menyumbang kepada berdengkur. Dengan menurunkan berat badan, mungkin ia dapat mengatasi dengkuran yang terjadi.

Merokok
Selain merokok punya kesan buruk bagi jantung, merokok juga boleh menghalang jalan nafas, pembengkakan selaput lendir di hidung, pembengkakan rangkaian di tekak dan penyumbatan kecil di paru-paru. Berhentilah merokok jika ingin mengatasi dengkuran yang terjadi.


Pengambilan Alkohol
Peminum alkohol yang berlebihan boleh menyebabkan relaksasi saluran nafas selama tidur serta membuat suara dengkuran semakin keras.

Masalah perubatan
Gangguan perubatan apapun yang menyebabkan penyumbatan hidung, tekak atau paru berpotensi menyebabkan dengkuran. Selain itu adanya gejala diabetes atau hipotiroid pun berpotensi menyebabkan dengkura.. Jadi tentu saja untuk mengubati dengkuran tersebut iaitu dengan mengubati masalah perubatan itu sendiri.

Pola Tidur Tidak Stabil
Tidur yang tidak seimbang boleh menyebabkan perkembangan ketidakstabilan pernafasan yang signifikan saat tidur sehingga mencetuskan dengkuran. Untuk itu usahakan pola tidur yang teratur dan tidak terjaga beberapa kali ketika tidur malam.

Cubalah uji beberapa perkara di atas jika anda mengalaminya. Salah satunya pasti menjadi punca dengkur terbesar. Dengan mengatasi dengkur, tentunya pasangan hidup anda tidak terganggu dan tubuh pun menjadi lebih sihat.


Antara Petua Atasi Masalah Berdengkur:

1 . Hilangkan lemak berlebihan dalam badan dengan cara bersenam, kurangkan makanan terutama yang berlemak. Apabila lemak berkurangan di bahagian tekak, ia dapat meluaskan saluran pernafasan dan menghindari dengkuran .

2. Jauhkan diri daripada pencetus dengkuran iaitu alkohol , pil tidur atau ubat-ubatan yang berkaitan. Dadah seperti itu akan menambah kadar kerehatan otot di hidung dan tekak . Menjauhkan bahan itu dapat menghalang ia daripada mengecilkan saluran pernafasan .


3. Biasakan tidur mengiring dan elak daripada terlentang . cara tidur begini dapat menjauhkan lidah dari tekak lantas memberi ruang yang lebih luas di bahagian tekak untuk mengalir udara .


4. Atasi masalah alahan, Jika anda alah kepada habuk atau bau tertentu , hapuskan habuk dan bau itu daripada persekitaran rumah anda. Alahan akan mengganggu tisu hidung dan tekak .


5. Tinggikan kedudukan kepala dengan bantal ketika tidur. Ini dapat memberi ruang yang lebih besar di saluran pernafasan .


6. Tetapkan jadual tidur dan bangun pada waktu yang tetap setiap hari . ini dapat menetapkan kadar pernafasan dan mengurangkan dengkuran .


7.  Jauhi rokok. Mengurangkan asap rokok dapat meminimumkan lelehan bengkak pada tidu hidung dan tenggorok .


8. Lekatkan pelekat hidung sebelum tidur, lekatkan dengan cara yang boleh menarik hidung anda keluar dan ke atas. pelekat ini dapat menarik hidung anda keluar . ini akan membuka saluran pernafasan hidung dengan lebih besar.

 
9. Amalkan teknik menarik nafas dalam dalam.

 
10. Buat pemeriksaan tonsil . 






Ini pula petua kampung :

1. Sediakan 7 biji badam. Basuh, keringkan dan hancurkan hingga lumat. Campurkan badam yang telah ditumbuk lumat ke dalam segelas susu panas. Amalkan minum setiap malam sebelum tidur .


2. Sediakan dua ruas kunyit hidup. Kupas kulitnya, bersihkan dan hiris halus. Kemudian masukkan hirisan kunyit itu ke dalam segelas air suam. Tambahkan dengan dua sudu madu dan kacau hingga sebati . Amalkan minum setiap kali sebelum tidur .

 

CADANGAN SUPPLEMEN SHAKLEE UNTUK ATASI MASALAH BERDENGKUR

 

Vitamin E mempunyai antioksida dan membantu proses pengangkutan oksigen dalam darah. Ia mampu untuk mengatasi masalah dengkuran dengan membantu melancarkan saluran pernafasan semasa tidur. Vitamin E membolehkan hemoglobin dalam sel darah merah untuk membekalkan oksigen ke seluruh tubuh dengan lebih efisien.


 - Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 - Untuk sebarang pertanyaan/maklumat lanjut, sila hubungi:-

 Nor Azimah binti Deraman 
SID: 1069185 
012-3925240
 https://www.facebook.com/znzHealthcare 
mia_idora2000@yahoo.com 

 COD AREA KOTA MARUDU, PITAS

 "INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"


27 comments:

  1. Baru tahu yg vitamin e boleh atasi masalah dengkur..boleh try bg kt abah ni.


    Jemput baca: Buat Duit Online Tanpa Modal Dengan Blog

    ReplyDelete
  2. Betullah ida...saya pun baru tahu rupanya vitamin E ni boleh atasi masalah berdengkur.

    ReplyDelete
  3. Ooo...vitamin e pon boleh atasi bendengkur...baru tahu...thankz for info

    ReplyDelete
  4. Laa..baru ku tahu rupanya vitamin e shaklee ni pun boleh atasi masalah tidur berdengkur. hihii..

    JommSihatDanCantik -> BACA POINT PENTING ESP

    ReplyDelete
  5. Suami saya kadang-kadang je berdengkur..bila dia letih sangat..tapi sejak amal vivix alhamdulillah membantu selesaikan masalah dengkur..vit e, coq health, phyto-St, vivix juga membantu untuk masalah ini


    Petua Hilangkan Parut Jerawat Dengan Vitamin C Shaklee

    ReplyDelete
  6. Bagus ya vita e ni , boleh tangani masalah berdengkur juga :D


    :: anmashealthcare.blogspot.com ::

    ReplyDelete
  7. Suami saya juga berdengkur... lepas nie boleh lah suruh die amalkan vita e nie...

    ReplyDelete
  8. Suami mkn juga vit e ni utk kesuburan..pakej sekali la merawat masalah dengkur

    ReplyDelete
  9. Info baru. Rupanya vitamin e boleh atasi dengkur. Thanks

    ReplyDelete
  10. Saya pun br tau.. Vit e blh atasi msalah ni.. Byk betul khasiat dia.. Kena betul lelaki yg ambik Vit e..
    Kenapa suami Aku cari lain??

    ReplyDelete
  11. Baru tahu.Vitamin e boleh mengurangkan dengkur.tqsm for sharing

    Banyak rupanya penyebab dengkur ni.

    aktiviti bersama keluarga

    ReplyDelete
  12. Suara orang yang tidur mendengkur ini memang masalah. Kerana boleh menimbulkan ketidak selesaan bagi orang di sekelilingnya. Tapi mujurnya ade vitamin e complex shaklee yng membantu.

    keistimewaan meal shakes untuk siapa

    ReplyDelete
  13. Banyak kebaikkan Vitamin E nie, Masalah berdengkur pun boleh hilang dengan vit E nie,

    ReplyDelete
  14. Selalu lelaki alami masalah tidur berdengkur. Antara penat sangat atau memang saluran hidung tersumbat.

    ReplyDelete
  15. Masalah berdengkur ni boleh mengganggu orang-orang di sekeliling. Amalkan Vitamin E untuk badan yang lebih sihat dan bagi membantu masalah ini.
    Jom Dapatkan Hadiah Comel Ini

    ReplyDelete
  16. Bagusnya artikel ini.. penuh lengkap.. nak cuba kat hubby la..

    ReplyDelete
  17. Bagus artikel ni..kadangkala orang berdengkur disebabkan terlalu penat. Akan tetapi sebahagian yang lain sebenarnya mempunyai masalah berkaitan pernafasan.

    Tingkatkan Kesihatan Jantung

    ReplyDelete
  18. Wah.. vita E boleh bantu masalah dengkur. Boleh suruh sis in law try ni before dia kawin.. hehehe..

    ReplyDelete
  19. Ya Allah.. Harap2 suami nak la ubat penyakit berdengkur dia ni.. Sllu stress xleh tdo sbb dia dengkur kuat sangat.. Huhu

    ReplyDelete
  20. terimakasih, saya biasanya menggunkan SD Magnetics silahkan di coba

    ReplyDelete
  21. terimakasih berguna sekali artikelnya

    ReplyDelete
  22. berapa satu ni.. nk try jgk ni x tahan 3 bln tdur berasing dgn wife sbb dngkur..

    ReplyDelete

Fully Design By izza sakura