Tuesday, June 24, 2014

TIPS: CARA MENGURANGKAN KEMBUNG PERUT KETIKA MENGANDUNG

 Mengandung adalah rahmat yang tidak terhingga yang diberi oleh Allah kepada wanita. Namun begitu, perjalanan mengandung di trimester pertama biasanya tidak indah oleh sebilangan besar wanita. Banyak simptom mengandung yang agak mencabar, di antaranya adalah loya, muntah-muntah dan kembung perut (bloating).

Melalui web livestrong.com, kembung perut adalah simptom biasa yang dialami oleh wanita mengandung terutama pada trimester pertama dan ia adalah kerana perubahan hormon dalam badan. Hormon estrogen dan progesteron meningkat ketika kita mengandung dan hormon-hormon ini merehatkan tisu otot termasuk di bahagian gastrointestinal tract. Otot yang rehat ini yang menyebabkan kita rasa kembung dan tidak selesa.




Terdapat 3 cara dicadangkan untuk mengatasi masalah ini:

1. Memakai pakaian yang longgar dibahagian pinggang dan perut.

Apabila pakaian yang dipakai agak ketat dibahagian-bahagian ini, perut akan terasa 'ditekan', dan ini akan menambah ketidakselesaan kita pada bahagian perut. Kadang-kala, ketidakselesaan ini akan menyebabkan rasa loya yang menjadi-jadi dan ingin muntah.


2. Makan pada jumlah yang kecil dan kerap.

Makan pada jumlah yang banyak juga pada sesuatu masa tidak membantu mengurangkan masalah kembung, malah ia boleh menambah rasa kurang selesa dan perasaan loya yang menjadi-jadi.Ibu mengandung disarankan membawa bersama makanan ringan seperti biskut atau roti bersama-sama apabila ke mana-mana tempat untuk mengelakkan perut berangin akibat lambat makan.


3. Elakkan makanan 'berangin'

Elakkan makanan berangin yang boleh menambah kembung perut. Masalah kembung ini mungkin berlarutan untuk beberapa bulan pertama sahaja, dan akan berakhir apabila kandungan mencecah trimester kedua dan ketiga.


Ibu mengandung juga mencuba Peppermint-Ginger Plus dari Shaklee yang dapat membantu mengurangkan masalah ini. Ia mengandungi 4 herba semulajadi utama iaitu Halia, Peppermint, Fennel/Adas dan Cukai Manis yang diproses dan dihasilkan dengan standard kajian klinikal yang teliti. Ia juga mempunyai banyak kelebihan lain, di antaranya mengatasi masalah penghadaman dan gastrik.



TESTIMONI 1:

 KREDIT

- Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. - Untuk sebarang pertanyaan/maklumat lanjut, sila hubungi:- Nor Azimah binti Deraman SID: 1069185 Call/whatsapp/sms : 012-3925240 Fanpage : https://www.facebook.com/znzHealthcare emel: mia_idora2000@yahoo.com
Fully Design By izza sakura