Google+ Followers

Wednesday, December 9, 2015

CARA MUDAH ATASI MASALAH SUKAR TIDUR MALAM || INSOMNIA

 Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari ini saya ingin kongsikan dengan anda tentang masalah sukar tidur malam atau dikenali dengan INSOMNIA. Pernahkah anda mengalami masalah ini? Saya pernah mengalami masalah seperti ini. Sampai ke pagi tak boleh lelapkan mata. Padahal tak fikir apa-apa pon. Bila siang hari mula laaa rasa penat dan letih, jadi tak dapat nak fokus pada kerja.


Tidur yang lena dan nyenyak adalah satu keperluan hidup untuk mengekalkan tubuh kekal sihat dan cergas. Tanpa tidur yang lena di waktu malam, kualiti kesihatan kita akan terganggu dan pelbagai penyakit seperti jantung, ulser perut, tekanan perasaan (depression) dan juga Kanser.
'Ok, berikut saya kongsikan beberapa tips untuk atasi masalah sukar tidur malam.


Tips Untuk Mengatasi Masalah Susah Tidur Waktu Malam

1. Pastikan Suhu Blik Tidur Kita Di Bawah 21 Darjah Celcius

Cuaca sekarang ini memang tak menentu. Panas yang teramat kadang kala di waktu pagi akan menyebabkan haba tersekat sehingga ke malam hari dan menyebabkan bilik pun terasa panas. Bilik yang panas tidak akan membantu untuk mendapatkan tidur yang lena.

Maka, kita boleh memasang penghawa dingin atau aircond untuk memastikan suhu di bilik tidur sesuai dan dapat dikekalkan di bawah 21 darjah celcius kerana mengikut kajian suhu bilik optimum untuk tidur yang lena adalah antara 15 ke 20 darjah celcius.

2. Pastikan Jam Loceng, Telefon Bimbit dan Alatan Elektrik lain Berada Jauh dari Kepala Semasa Tidur 

Jangan letakkan alatan ini terutama telefon bimbit di tepi teling atau dibawah bantal. Sekiranya anda mengunakan alatan ini, Saya nasihatkan supaya letak jauh sikit. Maybe dalam 3-5 kaki daripada katil kita.Namun bagi anda yang mempunyai masalah sukar tidur waktu malam atau insomnia ini perlu mengambil langkah yang lebih berjaga-jaga.

3. Kurangkan Penggunaan Gadjet yang Memancarkan Cahaya Sebelum Tidur

Gadjet yang memancarkan cahaya seperti telefon bimbit, TV, iPad, Note, laptop dan lain-lain boleh menyekat pengeluaran hormon melatonin. Ini akan menjejaakan keupayaan kita untuk tidur lena dan meningkatkan risiko kanser.

Melatonin sangat penting dalam membantu menahan radikal bebas yang berbahaya dan melambatkan penghasilan estrogen yang menyumbang kepada kanser. So, bagi anda yang mempunyai masalah sukar tidur malam ini saya nasihatkan sebaiknya tutuplah semua gadjet sejam sebelum kita masuk tidur. Sebelum itu bolehlah mengamalkan aktiviti seperti membaca Al-Quran atau buku.

4. Pasangkan Tingkap Bilik dengan Langsir yang Berwarna Gelap

Mengikut kajian saintifik, sedikit cahaya yang paling kecil pun boleh menjejaskan kelenjar pineal yang menghasilkan melatonin dan serotonin iaitu hormon yang membantu kita untuk tidur dengan nyenyak.

Maka pastikan bilik tidur kita benar-benar gelap dan tiada lampu yang menganggu. Memasangkan langsir yang gelap dapat membantu menimbulkan mood untuk tidur. Selain itu, boleh juga memasangkan lampu mentol "low blue" di bilik tidur dan bilik air kerana ia tidak akan menganggu pengeluaran melatonin.
 

  CARA ATASI SUSAH TIDUR MALAM TANPA UBAT !!!

Bagi anda yang mempunyai masalah tidur malam ini, saya mencadangkan agar anda mengambil dua jenis supplemen atau vitamin ini yang dapat membantu mengembalikan semula tidur lena anda. Ia dapat membantu mengatasi kekurangan nutrien dan vitamin yang menyebabkan punca sukar tidur waktu malam.

"OsteMatrix dan Alfalfa bantu atasi Masalah Susah Tidur Waktu Malam"

OSTEMATRIX

Shaklee OsteMatrix Bukan Sekadar Kalsium Biasa

 

 

     Ostematrix mengandungi kalsium untuk keperluan harian yang diperlukan utk pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi. Kenapa saya kata ia bukan kalsium yang biasa-biasa?? Sebabnya OsteMatrix ini mengandungi magnesium, vitamin D, mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik. 

Kenapa anda perlu memilih Shaklee OsteMatrix berbanding kalsium jenama lain?


Sebab apa yer perlu ambil  Shaklee OsteMatrix :

1. Kapletnya yang kecil dan disalut licin mudh ditelan 
2. Mengandungi 1,000 mg unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi
3. Mengandungi 400 mg magnesium bagi kalsium untuk diserap ke dalam tulang untuk kekuatan tulang
4. Merangsang kalsium untuk diserap dengan efisien kerana mengandungi 400 IU vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium optimum
 
 

ALFAFA COMPLEX


 
Alfafa dikenali sebagai raja segala tumbuhan sebab ia merupakan pusat pengumpulan segala nutrien. Akar tunjangnya boleh mengunjur sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah. Sementara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi. Alfalfa mengandungi potassium, vitamin A, C dan E serta kalsium, fosforus dan zat besi.
 
 Tolong jangan ambil remeh apabila anda sukar untuk tidur di waktu malam. Ianya seperti gunung berapi yang hanya tunggu masa untuk meletup dan memberi kesan buruk kepada kesihatan. In Shaa Allah, dengan beberapa petua yang saya kongsikan dapat membantu anda menangani masalah ini.
 
Jika anda ada sebarang pertanyaan jangan segan silu untuk hubungi saya : 012 3925240.
 
 

"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"

 - Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 - Untuk sebarang pertanyaan/maklumat lanjut, sila hubungi:-
 Nor Azimah binti Deraman 
SID: 1069185
 Call/whatsapp/sms : 012-3925240
IG: @mia_idora
 Fanpage : https://www.facebook.com/znzHealthcare 
emel: mia_idora2000@yahoo.com
 COD AREA KOTA MARUDU, PITAS, KOTA KINABALU

1 comment:

  1. Saya memang termasuk sukar nak tidur. Nasib baik ada ostematrix untuk buat tidur lena.

    ReplyDelete

Fully Design By izza sakura